Sochy na mostě jsou stále pod dohledem
I když akce na hledání hebrejského nápisu z Kalvárie skončila úspěšně a část písmen byla nalezena, potápěči se opět vydali do chladných vod hledat asi čtyřicetikilogramového andělíčka ze sochy Madony se sv. Bernardem.
21. února 2007
Jak je to vůbec se sochami na mostě, které jsou originály, které kopie a kde se originály najdou? Na tyto otázky odpověděla Petra Hoftichová, kurátorka veřejných plastik Galerie hlavního města Prahy. Petra Hoftichová je uznávanou odbornicí, která je například individuální členkou Mezinárodní rady muzeí (ICOM), poradního orgánu UNESCO a autorkou odborných i populárně naučných publikací.
„Na mostě je 31 soch, z toho je osm nově sekaných, tedy myslím tím ve druhé polovině 20. století. Ale už dříve se sochy na Karlově mostě například vyměňovaly za kopie, a nebo byly nahrazeny zcela jinými. Dokladem je do řeky spadlá socha Ignáce z Loyoly, který byl po dlouhé době nahrazen za první republiky Cyrilem a Metodějem. Kopie na mostě jsou ovšem kvalitní tesané práce, žádné betonové výdusky,“ říká P. Hoftichová.
Dá se poznat kopie od originálu?
Na první pohled se dají poznat jen ty nejnovější kopie - září. Ty starší už mají patinu, o kterou se postaralo pražské ovzduší. Pokud jde o originály soch, šest je jich uloženo v Gorlici na Vyšehradě, další barokní originály (i neúplné a dříve sejmuté) pak v Lapidáriu Národního muzea. Tam najdete i zbytky soch nalezených při opravě pilířů v roce 2005. Obě místa jsou veřejnosti přístupná a osobně bych doporučila každému milovníkovi umění je navštívit.
Veřejnost rozbouřil útok na Kalvárii, ale téměř všechny sochy jsou nějak zasažené vandalským řáděním. Jak je to s opravami?
Pevně doufám, že Kalvárie, která je poničená víc než dost - zatím je sejmutý například orel, který byl umístěn na kartuši u paty kříže - projde úpravou, nebo bude vytvořena kopie, která sochu nahradí. Myslím, že peníze se najdou a podstatné opravy proběhnou v době stavebních úprav mostu. Jinak se ročně opravují dvě až tři sochy, přispívá na ně město, podstatně ale i Sdružení výtvarníků Karlova mostu, pomáhají i další sponzoři
Kolik by stála oprava Kalvárie?
Je to jen hrubý odhad, ale počítám tak milion korun, možná více, záleží na rozsahu prací, například se zřejmě bude dělat replika orla, bude se renovovat nápis, který bychom rádi opravili původní technologií. Jak se bude postupovat, se musí pečlivě zvážit i za účasti památkářů. Do takových oprav se například započítávají i stavba lešení, spotřebovaná energie atd. Možná se to laikům zdá mnoho, ale kvalitní oprava skutečně není zadarmo.
Jak by vypadala úprava soch na mostě, aby se dostaly do stavu, který by odpovídal tomu, jak vypadaly v době svého vzniku?
Pokud by se dělaly kopie, chceme je dělat úplně stejně jako historické sochy, stejnými postupy... Oříškem bude třeba oprava kopií z 19. století od bratří Maxů, kteří sochám rovnou dávali patinu, takže vypadaly jako staré. Bude hodně těžké je očistit a zrestaurovat, protože patina je vpitá do materiálu.
Barokní sochy na mostě bývaly prý barevné, je to pravda? Bylo by možné třeba takovou sochu opět obarvit?
Na řadě soch se našly zbytky polychromie, ale důkazů je tak málo, že by bylo obtížné barevnost zodpovědně rekonstruovat. Nevím, jak by veřejnost reagovala na barevné sochy, podobné tendence se například uplatnily v Rakousku, kde se obnovuje polychromie soch, a imituje se tak bílý mramor na sochách, které jsou z pískovce. Pokusy tu byly, například na nejedné z plastik sv. Jana Nepomuckého, ale bylo to přijato v exteriérech s rezervou. Nejsme na to zvyklí, podívejte se jen na dobu, kdy se začaly obnovovat barevné fasády u historických domů, lidé to vnímali překvapeně a poukazovali na to, že si vše pamatují mnohem méně barevné, přitom se barev dříve používalo mnohem víc. My jsme prostě bývali vychovaní uniformní barevností, která tu panovala už od rakouskouherské monarchie - tehdy tu vládla habsburská monochromie.
Přesto, myslíte si, že by mohl takový model barevné sochy vzniknout?
Vizualizace se dá samozřejmě vytvořit na počítači, ale třeba se něco podobného objeví v připravovaném Muzeu Karlova mostu, kam bude galerie hlavního města Prahy půjčovat sádrové modely soch a nebo by se o něco podobného mohl pokusit doc. Petr Siegel se svými studenty na Akademii výtvarných umění v restaurátorském ateliéru. Není to totiž jednoduchá záležitost, se štětkou a plechovkou emailu to určitě nejde.
os